In deze rapportage blikken we terug op 2021. Een jaar wat wederom in het teken stond van corona. Daar waar veel zorg moest worden afgeschaald ging de verloskundige zorg uiteraard door. De poliklinische zorg is in korte tijd zo ingericht dat er minder mensen fysiek op de poli gezien hoefden te worden en in de wachtkamers is de 1,5 meter gewaarborgd, zodat de zorg voor zowel patiënten als medewerkers veilig was en is ingericht. Ook op de afdeling heeft corona veel van de medewerkers gevraagd, zwaardere zorg met een hoog ziekteverzuim.

Verbeteringen zorg

sedatie op de polikliniek

  • de verloskundige spoed verplaatst van de poli naar de afdeling
  • gestart met beeldbellen en de voorbereiding voor gebruik van de chat ipv telefoon
  • implementatie van de applicatie Ikherstel.

Kwaliteit

  • verbetermaatregelen uit audits en DIM worden vastgelegd in Zenya, en beter gemonitord.
  • terugkoppeling van uitkomstindicatoren verbeterd en gericht actie op indicatoren waar minder goed op gescoord Dit is opgenomen in de PDCA cyclus.
  • voorlichtingsavonden en borstvoedingsvoorlichting gedigitaliseerd,
  • op verloskamers – vaste CTG opstellingen gerealiseerd, waardoor verbetering werkhouding medewerkers.

Bedrijfsvoering

  • Het aantal bevallingen is weer terug naar het niveau van 2019, de poliklinische bevallingen lopen iets achter en in de 2e lijn was een lichte toename.
  • Door hoge ziekteverzuim op afdeling, externen in moeten huren, wat maakt dat de personele kosten zijn overschreden.
  • Vanwege corona zijn er minder OK’s gedaan, waardoor de interne medische doorbelasting lager is dan begroot.
  • De patiëntgebonden kosten zijn gestegen als gevolg van het verplaatsen van OK’s naar de POK onder sedatie.

Geboortezorg

  • Corona crisis team opgericht
  • Intakestraat aangepast: patiënten worden in de eigen praktijk gezien en besproken in gezamenlijk MDO.
  • In Lelystad gestart met een spreekuur op locatie bij de verloskundige praktijken aldaar

Personeel

  • hoog ziekteverzuim en uitstroom om diverse redenen. Derhalve veel nieuwe medewerkers opgeleid. De formatie 2022 is gelijk gebleven in de begroting.

Patiënttevredenheid